Webbplatser

Webbplatser ikon

Betalsätt i Region Halland

På våra mottagningar och i tjänsten för självincheckning kan du betala med betalkort, Swish eller faktura.

Du kan välja att få din faktura från Region Halland som pappersfaktura, e-faktura, autogiro eller via Kivra. Det går också att betala pappersfakturan med Swish via QR-koden på fakturan.

Du kan betala kontant på våra mottagningar.

Information om patientavgifter, betalning och hur du kan få din faktura (1177.se) Länk till annan webbplats.

Frågor eller invändningar

Har du frågor om en faktura som du fått från Region Halland, vill ansöka om längre tid för betalning eller invända mot en faktura som du anser inte stämmer kan du göra det när du loggat in på 1177.se.

Logga in på 1177.se och ställ fråga om eller invänd mot din faktura Länk till annan webbplats.

Har du inte möjlighet att logga in, eller inte är folkbokförd i Halland, ring Gemensam administrativ service på telefon 010-45 53 970.

Gäller fakturan sjukresor eller ambulans, ring Sjukresor på telefon 010-47 61 950.

Om du har frågor kring övriga fakturor från Region Halland, ring Redovisningsservice på telefon 010-45 539 50.

E-faktura

En e-faktura skickas via din internetbank vid samma tidpunkt som du skulle fått din pappersfaktura. E-fakturan ersätter pappersfakturan och betalas när du godkänner den i internetbanken. Om du skulle missa att betala din e-faktura skickas en påminnelse som pappersfaktura.

Autogiro

Autogiro begär du i din internetbank, eller genom att fylla i blanketten Autogiroanmälan Region Halland Pdf, 537 kB. och skicka den till:

Region Halland
Gemensam Administrativ Service
Patientavgifter
Box 517
301 80 Halmstad

Tjänsten går att kombinera med e-faktura och innebär då att fakturan presenteras i internetbanken men kan inte godkännas, beloppet kommer istället dras automatiskt via autogiro. Undantaget är frisktandvårdsavtal med autogiro där inga månadsfakturor skickas ut. De större bankerna erbjuder ett alternativ till autogiro som heter autobetalning. För mer information om detta, kontakta din internetbank.

Om du inte betalar

Om du inte betalat fakturan på förfallodatum skickas en påminnelse. Den skickas från Visma Collectors och det är de som besvarar eventuella frågor. Vi tar ut lagstadgad påminnelseavgift, för närvarande ligger den på 60 kr. Eventuell dröjsmålsränta tas också ut. När även påminnelsen förfallit skickas inkassokrav och lagstadgad inkassokostnad tas ut, för närvarande 180 kr. Om skulden går vidare till Kronofogden tas en avgift ut på 680 kr.

Har du svårt att betala ursprungsfakturan, kontakta Region Halland innan förfallodatum passerat för att ansöka om längre tid för betalning.

Senast ändrad: