Webbplatser

Webbplatser ikon

Mountainbikeleder för utveckling av besöksnäringen

Region Halland utvecklar mountainbikeleder i flera halländska skogar. Samtliga leder byggs på mark som ägs av Region Halland och förvaltas genom Hallands skogsallmänning. Projektet sattes i gång i december 2023 och pågår till januari 2025.

Byggandet görs i tre etapper, med start i Plönninge skog utanför Harplinge där det blir två leder. Därefter blir det leder i Lia skog utanför Ullared och i Mästocka.

Ett sätt att utveckla besöksnäringen

Region Halland är en av få regioner som har en komplett verktygslåda för att utveckla en modern ledturism, som också bidrar till en bättre folkhälsa, eftersom regionen genom Hallands Skogsallmänning förfogar över skogar som ska användas i det regionala utvecklingsarbetet.

Det är i de egna skogarna det finns möjlighet att testa hur det går att utveckla moderna leder.

Hur kan olika aktiviteter dela på utrymmet i skogen?

Ett utvecklingsområde är hur olika besökare i en skog kan samverka även om de utövar olika aktiviteter. På det sättet är projektet unikt genom att det undersöker hur man sambrukar en skog och hur det tas hänsyn till alla tre hållbarhetsaspekterna.

Under tiden som skogen växer upp kan den användas för andra aktiviteter som till exempel terrängcykling och det skapas både sociala värden såväl som ekonomiska incitament för skogsägaren. Bra planering medverkar också till att det går att ta hänsyn till den biologiska mångfalden även om platsen används intensivt.

Platserna för lederna valda med omsorg

Platserna för projektet är valda med omsorg för att skapa bredd i projektet. Plönninge skog ligger nära kusten med en stor befolkning och har många besökare i närområdet. Lia skog ligger i Hallands inland men ändå nära Sveriges största turistdestination Ullared och Mästocka skog ligger i ett område där en infrastruktur inom friluftsliv kan bidra till en utvecklad besöksnäring.

Nya upplevelser i Plönninge skog

För att skapa en bra upplevelse av Plönninge skog för olika användare kommer det också i framtiden bli fler promenadstigar, fler rastplatser samt en ny entré till skogen som ligger närmare de områden som används mest av besökarna.

I upprustningen av skogen ingår att testa ett nytt informationskoncept som ska underlätta för besökarna och samtidigt skapa förutsättningar för en god samanvändning av skogen.

Forskning för förbättrad vattenkvalitet

Under 2024 etableras ett forskningsprojekt om vatten i Plönninge skog. Forskningsprojektet ska titta på hur dikning av mossmarker påverkar vattenkvaliteten och om en återvätning av mossmarker genom att lägga igen gamla diken kan innebära att vattenkvalitén förbättras.

Forskningsprojektet genomförs av Lunds universitet och Högskolan i Halmstad och har initierats av Sydvatten genom Forskningsstation Bolmen. Förhoppningen är att forskningen i området ska bidra till en ökad kunskap om hur vi även i framtiden ska kunna garantera en god och säker dricksvattenkvalitet.

Ny kunskap om träd i ett förändrat klimat

Samtidigt som MTB-banorna byggs i Plönninge skog genomförs en utveckling av Plönninge arboretum. Den fina trädsamlingen som började planteras där för mer än 50 år sedan har under vintern kompletterats med ytterligare 40-tal nya trädslag och buskar. Restaureringen av Plönninge arboretum är en del av utbildningarna på Munkagårdsgymnasiet.

De olika trädslagen kommer att kompletteras successivt och 2024 planeras det för mer än 70 olika trädslag i området hämtade från hela världen. Detta ger viktig kunskap om nya trädslag som kan trivas här när klimatet förändras och då våra vanliga träd behöver ersättas av andra mer anpassade trädslag.

Finansiering från Europeiska jordbruksfonden

Projektet finansieras med 5,1 miljoner, via Tillväxtverket, ur den Europeiska jordbruksfonden med målet att det ska leda till en utvecklad besöksnäring.

Logotyp för Europeiska jordbruksfonden för landsbygdsutveckling

Senast ändrad: