Webbplatser

Webbplatser ikon

Nya röster: Ljudet av ett hjärta

– skrivartävling för dig bosatt i Halland

Ljudet av ett hjärta är en skrivartävling för dig som är bosatt i Halland och som inte är utgiven i bokform än. Du skickar in en text på ett givet tema och tävlar om att vinna första priset som är 15 000 kr.

Illustration med hand och fjäderpenna samt ett diagram med hjärtrytm.

Skrivartävlingen Ljudet av ett hjärta syftar till att ta fram nya skrivande röster i Halland.

Årets tema är: kamp

Tävlingen är öppen för såväl prosa som poesi.

Priser

Första pris: 15 000 kr och publicering i Hallandsposten och Hallands Nyheter. Eventuell vinstskatt betalas av vinnaren.

Förutom vinstsumma kommer det vinnande bidraget att publiceras i Hallandsposten och Hallands Nyheter.

Andra till femte placering får ett juryutlåtande om sin text.

De fem bästa texterna kan komma att publiceras även på regionhalland.se.

Uppläsning 27 november

Författarna till de fem bästa texterna, inklusive vinnaren, bjuds in för att medverka vid en uppläsning inför publik, särskilt tillägnad tävlingen.

Uppläsningen arrangeras den 27 november på Hallands konstmuseum i Halmstad.

När

Tävlingen är öppen 1 juni till och med 20 augusti 2024.

Jury

En extern jury bedömer bidragen som kommer vara anonymiserade vid läsning och tar fram de fem bästa texterna.

I juryn 2023 ingick Anna-Carin Svanå, Raja Bahari och Maria Küchen. Årets jury presenteras senare.

Anna-Carin Svanå, Raja Bahari och Maria Küchen.

Anna-Carin Svanå, Raja Bahari och Maria Küchen utgjorde 2023 års jury (fotograferade av Emma Ivarsson, Jill Jarnsäter och Håkan Lindgren).

Vem kan tävla?

Du som är skriven i Halland, är minst 18 år eller fyller 18 i år (2024) och ej är utgiven i bokform på förlag (skönlitteratur eller poesi) kan delta i tävlingen. Tidigare publiceringar i tidskrifter och tidningar med mera är inget hinder för att delta, men texten som du söker med till tävlingen får inte ha publicerats tidigare.

Riktlinjer

Du skickar in ett textbidrag som du bifogar i ansökningsformuläret. I formuläret fyller du också i kontaktuppgifter och skriver en kort presentation av dig och varför du skriver.

Du deltar med en text på 5–10 A4-sidor, skriven på svenska. Du kan endast skicka in ett bidrag. Vi tar endast emot bidrag digitalt.

Rekommenderat format: Skriv i Times New Roman, eller motsvarande typsnitt, i storlek 12 punkter och 1,5 radavstånd.

Texten ska inte ha något försättsblad. Namnge filen med textens titel. OBS! Juryn ska läsa texterna utan att veta vem som skrivit dem. Skriv därför inte ditt namn i den bifogade filen. Ditt namn ska du endast ange i anmälningsformuläret.

Du behöver ange ditt riktiga namn såvida det inte finns starka skäl (t.ex. skyddad identitet) för att ha pseudonym. Om så är fallet, ska du motivera det i formuläret.

Skicka in ditt tävlingsbidrag senast 20 augusti

Anmäl dig och skicka in din text via formuläret.

Sista dag att skicka in bidrag är den 20 augusti 2024.

Besked

När du har fyllt i formuläret och bifogat din textfil får du en automatisk bekräftelse på att ditt bidrag har kommit in.

Besked lämnas endast till författarna av de fem texter som juryn utser och kommer i oktober/november. Vinnarnas namn publiceras även på Region Hallands webbplats och i våra sociala medier.

Tidigare vinnare

Vinnare och de bästa texterna i skrivartävlingen 2023.

Arrangörer

Skrivartävlingen arrangeras av Kultur i Halland i samarbete med Hallandsposten och Hallands Nyheter.

Christina Kall

Utvecklare – Litteratur