Webbplatser

Webbplatser ikon
Bakgrundsmönster

Forskning och innovation

I Region Halland sker mycket spännande forskning och innovation för att utveckla hälso- och sjukvården. Vi arbetar tillsammans med andra samhällsaktörer, näringsliv och akademi för att skapa framsteg inom områden som exempelvis informationsdriven vård, klinisk forskning och God och nära vård.

Två läkare tittar på röntgenbilder på en datorskärm.

Så använder vi AI i vården

Vården står inför utmaningar som inte enbart kan lösas genom mer resurser. Hur vi använder data och information kommer spela en viktig roll för att lösa flera av sjukvårdens utmaningar. Det krävs både nya arbetssätt och samarbeten. Region Halland är ledande inom det som kallas informationsdriven vård.

Awais översätter siffror till nytta för medicinska beslut

Hur kan vi tidigt fånga signaler på att en person riskerar allvarlig sjukdom? Svaret finns sannolikt redan i de enorma mängder data som samlas in i vården. Att hitta, extrahera, förstå och i tid agera på relevant information för att förbättra vården är något som Region Halland ligger i framkant med. En av dem som driver arbetet framåt är Awais Ashqat.

Illustration av tre kugghjul med silhuetter av människor.

Har du en idé som kan förbättra hälso- och sjukvården?

Region Halland samarbetar med internationella och nationella lärosäten för att få tillgång till senaste forskningen, och med näringslivet för att ta del av innovationer, smarta lösningar och nya produkter anpassade för hälso- och sjukvården. Vi samarbetar också med andra regioner, kommuner, myndigheter och organisationer. Kontakta oss gärna om du vill forska eller samarbeta med oss!

Aktuellt just nu

Det finns inga fler nyheter att visa