Webbplatser

Webbplatser ikon

Cosmics delar

Cosmic består av olika moduler, verktyg, fönster, menyval och vyer som används för att hantera patientens olika processer och moment inom vården. Nedan hittar du mer information om Cosmics olika delar och funktioner.

Aktivitet

Aktivitet är ett centralt ramverk med en gemensam aktivitetshantering för ett processrelaterat arbetssätt. Aktivitet ger dig möjlighet att via fönstren Att göra – Patient och Beställning planera, tilldela och hantera aktiviteter som är kopplade till patientens vårdprocess.

Aktiviteter kan man även samla ihop i olika paket, till exempel inför operation, aktiviteter vid inskrivning (ankomstsamtal, provtagning). Paketen blir gemensamma checklistor för vad som ska göras med patienten och av vem i arbetslaget.

Du ser patientens aktiviteter även i Enhetsöversikten.

Aktivitetshanteraren

Aktivitetshanteraren är en modul för stöd i planeringen och dokumentation av aktiviteter i processen gällande psykiatrisk tvångsvård. Dokumentationen blir synlig i journalvyn Beslutsstöd Psykiatri som endast är tillgänglig för psykiatrin.

Analysytan

Analysytan är en patientrelaterad översikt och stöd för att kunna kombinera olika parametrar, till exempel läkemedel, laboratoriesvar, vätskebalanslista och vitalparametrar och grafiskt visa upp det.

Analysinformation kan användas som ett beslutsvektyg och för jämförelser av till exempel kontroll av värden mot förskrivna läkemedel.

Fördefinierade mallar har tagits fram Sussa-gemensamt. Du kan även analysera olika värden utan en mall genom att välja in de värden du är intresserad av att se i kombination. Dessa värden sparas endast tillfälligt.

Det är möjligt att från Analysytan skapa en länk till Läkemedelsmodulen och tvärtom från ett läkemedel i Läkemedelslistan till Analysytan.

Beställning och svar (BoS)

Modulen Beställningar och Svar i Cosmic innefattar beställning- och svarshantering av patientbundna undersökningar: röntgen, klinisk Fysiologi och klinisk Neurofysiologi.

Samt provbunden provtagning: Klinisk Kemi, klinisk Mikrobiologi, klinisk Immunologi, klinisk Patologi/Cytologi och Lokala analyser (patientnära analyser).

Beställning och svar möjliggör även uthopp till Transfusionsmedicin/blodcentral.

CDS Vårdskadeprevention

I Cosmic finns flertalet olika typer av kliniska beslutstöd, Clinical Decision Support (CDS). Beslutsstöden kombinerar uppgifter specifika för en enskild patient med regelverk baserade på medicinsk evidens. Syftet är att kontrollera följsamhet eller ge råd om vad som är den bästa behandlingen för patienten

I Region Halland kommer CDS Vårdskadeprevention att införas i samband med driftsättningen av Cosmic. Beslutstödet innefattar fallrisk, undernäring, trycksår respektive munhälsa.

Digital diktering

Digital diktering är en funktion i Cosmic som stödjer diktering, transkribering och hantering av diktat. Fönstret Diktatlista ger en översikt över påbörjade, skrivna, borttagna diktat samt diktat att skriva.

Vårdpersonal som ska diktera kan i fönstret Diktat spela in, ändra och spela upp diktat. Diktat som ännu inte är transkriberade återfinns som journalreferenser i patientens journal och kan därifrån öppnas och lyssnas på.

Vårdadministratörer kan i fönstret Diktat spela upp och hantera diktat med hjälp av funktionerna Skriv ny anteckning, Omrikta och Diktat klar.

Enhetsöversikten

Enhetsöversikten är en verksamhetsrelaterad översikt för akut- och slutenvård och används för att få en överblick över patienterna som befinner sig på enheten. I översikten syns patientspecifik information som bland annat status för labb, röntgen, remisser, sängplatser och inom akutsjukvården finns även stöd för prioritering. Stöd finns även för att registrera och avsluta kontakter, prioritera patienter och ta hand om patientens aktiviteter.

Enhetsöversikten har anpassats Sussa-gemensamt för att stödja olika verksamhetsområden - en för slutenvård (innefattar även dagsjukvård på avdelning) och en för akutmottagningar.

Enhetsöversikten är startsidan i Cosmic för slutenvården och akutmottagningarna.

Cosmic Link är ett stöd för processer och rutiner avseende samordning mellan regional respektive kommunal hälso- och sjukvård och/eller socialtjänst, för att säkerställa en oavbruten vårdkedja för individer som behöver samordnade insatser mellan region och kommun.

Modulen har funktionalitet som stödjer samordning och planer vid:

  • Utskrivning från sluten vård (SVU)
  • Utskrivning från sluten vård till öppen psykiatrisk tvångsvård (LPT) eller öppen rättspsykiatrisk vård (LRV).
  • Samordnad individuell plan (SIP).

Samt kommunikation mellan kommun/öppen vård och akutsjukvård.

Link kommer inte att införas i samband med driftsättningen av Cosmic, utan initialt kommer Lifecare fortsätta användas.

Läkemedel

Läkemedelsmodulen i Cosmic inkluderar ordination, hantering av infusioner, förskrivning, iordningställande, administrering och överlämnande av läkemedel.
All läkemedelshantering visas och hanteras i ett fönster.

Läkemedelsmodulen i Cosmic består av flikarna:

  • Läkemedelslista
  • Utdelningsvy
  • Receptöversikt
  • Vaccinationslista
  • Nutritionsprodukter
  • Förbrukningsartiklar
  • Ny… (ordination)

Läkemedelslistan ger en komplett bild över patientens läkemedelsbehandlingar genom att den presenterar all aktuell information om patientens ordinationer och förskrivningar oavsett vårdform, det vill säga oavsett om patienten är inskriven i slutenvård eller på ett besök i öppenvård.

Vid ordination av läkemedel finns det ordinationsmallar som utgör förslag till en läkemedelsordination. Funktionalitet motsvarande dagens slutenvårdsdos kommer finnas i Cosmic. Även hantering av öppenvårdsdos kommer att finnas.

Vaccinationer kommer även framöver hanteras i Mitt vaccin.

Modulen omfattar även stöd för förskrivning av nutritionsprodukter respektive förbrukningsartiklar.

Mediahanteraren

Mediahanteraren i Cosmic är ett inbäddat verktyg som hantera olika typer av media i Cosmic. Du kan skapa mediaundersökningar, importera media genom direktkopplad eller fristående utrustning och söka fram och visa media i externa arkiv.

Mediaundersökningar kan bifogas till remisser, remissvar och journalanteckningar.

Messenger

Messenger är ett inbäddat verktyg i Cosmic som möjliggör att skicka meddelanden mellan användare i Cosmic, där länkning till patient och specifika referenser kan göras. Det förenklar kommunikationen och säkerställer att inget glöms bort på handskrivna lappar. Du kan också skicka meddelanden till dig själv, som en bevakningsfunktion.

Min översikt

Min översikt är en användarrelaterad översikt i Cosmic som samlar och visar information från olika delar av Cosmic kopplat till den inloggade användaren, för att underlätta det dagliga arbetet.

I Min översikt finns widgets för Min kalender, Min patientlista, Mina länkar, Remisser Ut/In, samt Osignerat/Ovidimerat och Frågor & svar.

Min översikt är startsidan i Cosmic för användare inom öppenvården.

Nova

Nova är det mobila arbetsstödet för Cosmic inom slutenvården, som gör att det alltid finns realtidsuppdaterad information från journalen nära till hands via en surfplatta.

Nova består av olika applikationer:

Nova Ward Board - en skärm som kan sitta inne på expeditionen, som ersättare för White board-tavlan.

Nova Ward Tablet och Nova Physician - applikationer på en surfplatta som man kan använda i det patientnära arbetet, som ersättare till papperslappen i fickan.

Nova kommer inte att införas i samband med driftsättningen av Cosmic, utan införs senare.

Operation TM2

Operarationsmodulen i Cosmic heter Theater Management 2 (TM2) och stödjer operationsprocessen från operationsanmälan till planering och genomförande av operationen. Den innebär också ett sömlöst nyttjande av bland annat patientadministration, journal och aktiviteter i Cosmic.

TM2 kommer inte att införas i samband med driftsättningen av Cosmic, utan införs senare. Initialt kommer Provisio fortsätta användas.

Osignerat och Ovidimerat

Osignerat och ovidimerat är en vy i Cosmic som samlar och speglar osignerade respektive ovidimerade poster. Vyn är ett stöd för att enkelt kunna överblick uppgifter som behöver åtgärdas.

Patientlist

I Patientlisten i Cosmic söks patienten fram för vidare hantering/åtgärder i Cosmic.

Patientlisten säkerställer att information om patienten alltid är nära tillhands i det dagliga arbetet. Både klinisk, administrativ samt kritisk information om patienten visualiseras direkt i Patientlisten genom olika ikoner/symboler och finns alltid synlig.

Via Patientlisten nås även Grupplisten som används för att söka fram grupper som skapats i Cosmic, för att därefter hanteras vidare i systemet, till exempel bokas in eller skriva en journalanteckning för hela gruppen.

Patientlisten kan utvidgas för att ta del av ytterligare information om patienten. Via utvidgade Patientlisten nås även Patientkortet. Se Patientkort för mer information.

Patientkort

Patientkortet i Cosmic innehåller information kring patienten som är av administrativ karaktär. Det kan till exempel vara information om var patienten är listad eller hur man kan nå patienten.

Informationen i Patientkortet kommer främst från källor som är kopplade till Cosmic, men det är även möjligt att registrera en del uppgifter i Patientkortet, som till exempel tolkbehov eller aktivering av SMS-påminnelser (Reminders).

Patientöversikt

Patientöversikten i Cosmic är en patientrelaterad översikt som samlar och speglar information om patienten från olika delar av Cosmic för att ge överblick och underlätta i det dagliga arbetet.

Informationen visas i mindre fönster som kallas widgets. De widgets som kan presenteras i Patientöversikten är:

- Kliniska parametrar
- Beställning och svar
- Läkemedel
- Hälsoärende
- Diagnoser
- Bokat och Planerat
- Remisser
- Sjukintyg
- Vätskebalans
- Att göra patient (aktiviteter)

Utifrån olika verksamhetsbehov har olika widget-upplägg tagits fram Sussa-gemensamt.

Reminders

Reminders i Cosmic är SMS-påminnelser till patient eller andra berörda till exempel föräldrar, om patientens bokade kontakter.

SMS-påminnelser förutsätter patientens samtycke och för att SMS ska skickas krävs att så väl aktuell enhet och patient är aktiverad för SMS-påminnelser, samt att bokningen gjorts med en vårdtjänst som är konfigurerad att generera SMS-påminnelser. SMS-påminnelser skickas då ut 48h respektive 2 timmar innan bokad kontakt.

Remiss

Remissmodulen i Cosmic används för att hantera inkommande och utgående remisser - vårdbergäran, konsultationsremisser och privat vårdbergäran.

Modulen innehåller funktioner för att hantera samtliga steg i remissflödet. Både elektroniska remisser inom Cosmic-installationen och pappersremisser till/från externa remittenter/remissmottagare hanteras i modulen. Även betalningsförbindelser skapas/registreras i remissmodulen.

Resursplanering

Modulen Resursplanering i Cosmic stödjer och hanteras administrativ planering och bokning av patienter och grupper. I modulen ingår funktioner som Planerade vårdåtgärder (väntelista), Bokningsunderlag och Bokning i Tidbok. I modulen ingår även Besökslista, kallelser, vårdtjänster och schemaläggning.

Samtyckeshantering

Samtyckeshantering är en funktionalitet gällande hur samtycke för sammanhållen journalföring kan hanteras i Cosmic gällande registrering, makulering och återkallning.

Funktionaliteten är kopplad till Vårddokumentation, Hälsoärende och TM2.

Taligenkänning

Taligenkänning (TIK) är ett integrerat verktyg i Cosmic och kallas Dragon Medical. Verktyget används för röststyrning i Cosmic och för att tala in text i realtid, istället för att skriva eller diktera.

Uppmärksamhetssignalen

Uppmärksamhetssignalen (UMS) är en modul i Cosmic för registrering av viktig patientinformation gällande medicinskt tillstånd och behandling, överkänslighet, vårdrutinavvikelse samt smitta.

Ikonen för Uppmärksamhetssignalen i Patientlisten flaggar upp när viktig information finns registrerad och som användaren bör känna till om patienten.

Vad som kan registreras i Uppmärksamhetssignalen är styrt av Socialstyrelsens beslut för registrering av uppmärksamhetsinformation.

Verksamhetsöversikt

Verksamhetsöversikten i Cosmic är en verksamhetsrelaterad översikt som samlar och speglar information från flera olika delar av Cosmic i små fönster som kallas widgets.

Verksamhetsöversikten är ett stöd avsedd att skapa en överblick och underlättar uppföljning och bevakning gällande de uppgifter som behöver åtgärdas på vald enhet.

Vårdadministration

Med hjälp av vårdadministrationsmodulen i Cosmic hanteras kontaktregistreringar för öppen- och slutenvård inom alla områden och för alla åldrar. Detta innefattar in- och utskrivningar samt förflyttningar av patienter inom slutenvården och vårdkontakt- och efterregistrering (kassa) för öppenvård.


Ytterligare stöd inom området är översikter som Anslutningsöversikt, Faktureringsöversikt, Registreringsöversikt, Varuförsäljningsöversikt, Vårdplatsöversikt och Vårdprocessöversikt.

Vårddokumentation

Vårddokumentation är en modul i Cosmic som består olika verktyg och menyval för att hantera
till exempel patientens journal, skapa journalanteckningar eller journaltabeller och vårdplaner.

Den ”vanliga” kronologiska journalen presenterar patientens journalanteckningar på ett strukturerat sätt och dokumentation görs utifrån Sussa-gemensamt framtagna journalmallar per nationellt programområde (NPO). Kronologiska journalen är uppdelad på olika journalvyer som
till exempel Enhetens anteckningar, Alla vårdplaner eller en specifik enhets anteckningar.

Ett annat verktyg är Gemensamma dokument, till exempel Basdata och Levnadsvanor och dessa är till för dokumentation som är gemensam för flera verksamheter.

I Journaltabell dokumenteras värden, kontroller och undersökningar som utförs repetitivt, vilket underlättar att följa förlopp vid dokumentationen. Även mallar för journaltabeller finns framtagna inom Sussa.

Ytterligare ett verktyg är vårdplan som handlar om dokumentation utifrån en patients vårdprocess. Även mallar för vårdplaner finns framtagna inom Sussa.

Vätskebalans

Vätskebalans är en patientrelaterad översikt och en vy i Cosmic som används för att registrera intag och förluster av vätska, samt bevaka patientens vätskebalans under en specifik 24-timmarsperiod. Här registreras även patientens energiintag.

Läkare kan ordinera den önskade vätskebalansen (målbalans) vid en eller flera tidpunkter under dygnet.

Tillförda infusioner, injektioner och nutritionsprodukter som administrerats i Läkemedelslistans Utdelningsvy, räknas också in i Vätskebalansen.

I vyn Vätskebalans finns följande funktioner:

  • Analysyta
  • Logg (Makulera)
  • Ordinera vätskebalans
  • Registrera vätskebalans

Senast ändrad: