Timbanken bra stöd för BH-Pia

Pia Ericson hade svårt att hitta underkläder som passade hennes kropp. Hon prövade olika varianter och upplevde byglar som skavde och band som satt fel och hon kände sig bara obekväm. Men så, efter en BH-skola, ändrades allt.

Nästa år firar hennes företag 10-årsjubileum, och kunderna åker långa vägar för att prova ut underkläder i hennes butik.

Som så många andra upplevde Pia att hennes kropp var ”fel” för de kläder hon ville ha.

– Man såg något som var fint men sedan var det aldrig fint på mig, säger hon och ler. Hennes ”uppvaknande” skedde på ett hemförsäljningsparty.

Kunder från när och fjärran

– Jag upptäckte att det trots allt FANNS underkläder som passade mig. Och jag kände att det här vill jag jobba med.

Det ena ledde till det andra. Pia startade en firma och köpte sin första kollektion 2007. Efter några år med försäljning av underkläder som hobby satsade Pia på en egen butik som hon nu kan leva på. I dag tar hon emot kunder från när och fjärran som får hennes hjälp att hitta underkläder och badkläder som passar.

– Jag har modeller och storlekar som inte finns i de vanliga affärerna, säger Pia och visar upp skillnaden mellan den minsta BH:n och en med kupa O.

Mycket handlar om rådgivning – att kunderna ska hitta rätt storlek och modell.

BH-coach

– Jag kallar mig BH-coach. Många av mina kunder har letat och letat i vanliga affärer men aldrig hittat en storlek som är rätt för dem. Mina varor finns i upp till 50 olika utföranden och det behövs.

Butiken ligger i ett litet hus bredvid hennes och maken Jonathans hem, mellan Tångaberg och Åskloster. Hon jobbar mest med bokade tider men har ”drop in” en gång per vecka. Som ett komplement och som marknadsföring har hon också en webbshop. Och det var när hon bytte kassa-lösning webbshopen som Pia tog hjälp av Timbanken.

– Med min nya kassa behövde jag ändra i min bokföring och det blev lite kris. Räddningen blev konsulthjälp via Timbanken och det var jättebra, säger Pia som tycker att det var smidigt att få tillgång till konsultstödet i Timbanken.

– Det var superenkelt. Jag registrerade mig, blev beviljad timmar och kunde sedan gå till en redovisningsbyrå som var med i Timbanken. Jag fick jättebra hjälp där och kommer säkert att köpa fler timmar av dem. Nu funderar jag på att ansöka om fler timmar i Timbanken till att vidareutveckla min webbshop.

Enkelheten framgångsfaktor

Att det är enkelt att använda Timbanken håller Åsa Åkesson på Marknad Varberg med om:

– Det är fantastiskt för mig som näringslivsutvecklare att ha detta att erbjuda, säger hon. En framgångsfaktor är just enkelheten och det har blivit väldigt positivt mottaget.

– Det här kan få många företag att testa att ta in extern hjälp. De ser vilken stor betydelse det kan ha för företagets utveckling och många väljer sedan att köpa till fler timmar.

Åsa ser fram emot den fortsatta utvecklingen av Timbanken

– Jätteroligt att det förlängs och att man utökar med de nya områdena hållbarhet och digitalisering för det är något som företagen har frågat efter.

– Vi har marknadsfört tjänsten på våra nätverksträffar där vi träffar många av de mindre företagen och det har lett till många nya kontakter, säger Åsa Åkesson som hoppas att man med mer marknadsföring också ska nå de lite större, etablerade företagen.

– Även på de större företagen finns säkert någon person eller avdelning som skulle ha nytta av att få in extern hjälp. Alla företag kan ha nytta av den här tjänsten.

Och för Pia rullar affärerna på. Hon funderar på att med Timbankens hjälp, utveckla sin webbshop vidare. Men det personliga mötet i butiken är det viktigaste.

– Ingen kropp är den andra lik och jag vill att mina kunder ska känna sig snyggare och mer bekväma med sig själva när de går härifrån än när de kom. Med underkläder som passar känner du dig finare och då sträcker du på ryggen och vågar ta mer plats.

#Hallandväxer

Halland ska bli en mer attraktiv, inkluderande och konkurrenskraftig region. Det är målet för den halländska Tillväxtstrategin och för Region Hallands arbete att, tillsammans med många andra, utveckla vår region. Det vi berättar om ovan är ett av många exempel från det arbetet. Visionen är att Halland ska vara den bästa livsplatsen.