Applåder för nya sätt att få hjälp av vården

En ung kille sitter på sitt rum. Dörren är stängd, han har mobilen i handen och talar lågmält men intensivt. Han är djupt inne i ett samtal med sin kurator. I appen kan de se och tala med varandra.

Digitaliserad. ”Det ska vara enkelt att komma i kontakt med oss.” Anna Samuelsson, barnmorska på ungdomsmottagningen i Halmstad, kan nu möta ungdomarna på ett nytt sätt.

 

Ungdomsmottagningen i Halland har börjat med en app, ett tilläggsprogram till mobilen, där ungdomar på ett nytt, enkelt sätt kan komma i kontakt med barnmorska och kurator.

– För ungdomar, som alltid har telefonen i handen, är detta ett naturligt

sätt att ha kontakt med oss, säger Anna Samuelsson som är barnmorska på ungdomsmottagningen i Halmstad.

ETT BRA KOMPLEMENT

Där har man nu använt appen i ungefär ett halvår. Men alla kontakter går det naturligtvis inte att ha den här vägen.

– När vi behöver ta prover eller till exempel sätta in en spiral är det ju det vanliga mötet som gäller. Det här ska inte ersätta det fysiska mötet utan vara ett komplement, säger Anna Samuelsson.

– För många samtal och uppföljningar fungerar appen jättebra. Till skillnad från vid ett vanligt telefonsamtal ser vi ju varandra, vilket är viktigt för då kan jag som barnmorska visa och berätta, och som kurator kan man se kroppsspråk och ansiktsuttryck på den man samtalar med.

Ungdomsmottagningen har inte marknadsfört den nya möjligheten särskilt mycket, men de ungdomar som provat har varit positiva.

På ungdomsmottagningen har man under några timmar varje dag drop in-mottagning via appen. Det går också att få bokade återbesök på det här sättet.

– Om det efter samtalet behövs ett fysiskt möte kan vi boka in det också.

Alla halländska ungdomar är välkomna till den nya appen och drop in-tiderna som bemannas av ung-domsmottagningen i Halmstad.

– Det är fantastiskt bra att kunna erbjuda det här och öka vår tillgänglighet på nya sätt. Vi vill att det ska vara enkelt att komma i kontakt med

FLER APPAR PÅ GÅNG

Ungdomsmottagningens app är bara ett av många exempel på hur den halländska vården nu ger patienter möjligheter till att kontakta vården på nya sätt.

Johan Blom är it-utvecklare på Hallands sjukhus. Han berättar om en lyckad satsning för barn med diabetes typ 1.

– Det handlar om att erbjuda uppföljningar via en app där föräldrar och barn kan se och tala med en läkare. Vartannat fysiskt återbesök ersätts med tre korta besök via appen.

Erfarenheterna är positiva:

– Det har varit klockrent. Patienterna känner att de får tätare kontakt med vården, men med mindre besvär. Istället för att kanske lägga en halv dag på att ta sig till oss kan de gå ifrån jobbet eller skolan en kvart…

Flera andra mottagningar inom

Region Halland är på gång och kommer att utforma appar för olika grupper av patienter. Men Johan Blom är noga med att påpeka att det här inte är ett sätt att spara pengar för vården:

– Vi vill öka tillgängligheten och göra det lättare för våra patienter.

HJÄLP MED TRÄNINGEN

Inom Närsjukvården Halland är sjukgymnasterna vid flera av regionens vårdcentraler först ut. De kommer att testa att erbjuda patienter som fått sina knän opererade återbesök via videosamtal.

– Det kan handla om att följa upp hur det går med träningen. Via appen går det också att ge instruktioner, visa och berätta, säger verksamhetsutvecklare Peter Fredriksson som tror att tekniken kan användas för många olika sorters möten och av många olika professioner inom närsjukvården.

– Vi är i början av en utveckling där vi på olika sätt vill öka vår tillgänglighet och service till våra patienter.