E-faktura från Region Halland

Vill du slippa pappersfakturor eller har tröttnat på att skriva in långa OCR-nummer vid betalning? Då kan e-faktura vara något för dig.

Vad är e-faktura (elektronisk faktura)?

En e-faktura skickas till dig via din internetbank. Fakturan kan du se i internetbanken och den ser ut precis som en pappersfaktura.

Hur vet jag att jag fått en e-faktura till min internetbank?

Du måste regelbundet kontrollera hos din internetbank om du har några e-fakturor som kommit in för betalning.

Får jag pappersfaktura?

Nej, när du anmält dig till e-faktura får du inte längre någon pappersfaktura.

Vilken information får jag på e-fakturan?

E-fakturan innehåller samma uppgifter som en pappersfaktura.

Kan jag kombinera en e-faktura med autogiro?

Region Halland erbjuder även autogirobetalningar. Tjänsterna går att kombinera och innebär då att fakturan presenteras i internetbanken men kan då inte godkännas utan beloppet kommer istället dras automatiskt via autogiro. Undantaget är frisktandvårdsavtal med autogiro där inga månadsfakturor skickas ut.

De större bankerna erbjuder ett altenativ till autogiro som heter autobetalning. För mer information om detta kontakta din internetbank.

När betalas en e-faktura?

När du har godkänt din e-faktura hos din internetbank ser banken till att den betalas på förfallodagen.

När får jag e-fakturan?

E-fakturan får du vid samma tidpunkt som du skulle ha fått pappersfakturan.

Vad händer om jag missar att betala?

Om du missar att betala din e-faktura får du en påminnelse i form av en pappersfaktura.

Vad händer om jag byter bank?

Om du byter bank måste du själv anmäla dig hos din nya bank för tjänsten e-faktura.

Vart vänder jag mig om jag har frågor om e-faktura?

För allmänna frågor angående e-faktura kontaktar du din internetbank.

Har du frågor om betalningar kontakta Gemensam administrativ service på tel: 010-4553950